„istnieją
zatem racjonalne podstawy szeroko pojętej komunikacji etycznej. Są one jednak
niezmiernie złożone; co można twierdzić sensownie, jak się zdaje, jedynie przy
założeniu równie szerokiego jak komunikacja pojęcia racjonalności. Prosta
reprodukcja, wymiana społeczna itd. treści etycznych na skalę ponadlokalną, na
tych podstawach nie wydaje się możliwa. Ma to istotne znaczenie m.in. dla
teorii i praktyki wychowania, zwł. moralnego. Takowe, konsekwentne wychowanie –
zakładające korespondencję założeń i osiąganych celów – wydaje się możliwe
jedynie w obrębie mniejszych lub większych struktur społecznych o
uporządkowanych i korespondujących ze sobą – kompatybilnych, jeśli tak można
powiedzieć – podstawach racjonalności. Innymi słowy: w obrębie pewnych wspólnot sensu moralnego. Komunikacja
etyczna, wychowawcza, ponadwspólnotowa,
choć oczywiście możliwa, nie jest w tej sytuacji prosta. Wobec powyższego, pod
znakiem zapytania stoi m.in. możliwość zbudowania etyki globalnej, jako
ponadlokalnej wykładni właściwych
sposobów rozwiązywania globalnych problemów”.
chronione przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
poniedziałek, 21 stycznia 2013
We współczesnym społeczeństwie
Etykiety:
aksjologia,
Czyżewski,
dobro wspólne,
Drozdowicz,
działanie,
edukacja,
etyka,
filozofia,
kultura,
moralność,
racjonalizm,
realizm,
socjologia,
wychowanie,
zaproszenie do lektury,
Zieliński
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz