„w proponowanym tu rozumieniu, pojęcie e.s. – wykraczające
poza potoczne utożsamienie jej z moralnością (określonej jednostki,
grupy społecznej, organizacji, systemu itp.) – zakłada, że wszelka
praktycznie (z)realizowana «etyczność» jest tworem dynamicznym, 1)
permanentnie kształtowanym w toku «działania komunikacyjnego» (Habermas)
podmiotów moralnych – przede wszystkim pojedynczych działających ludzi,
tworzących zbiorowości i struktury, kształtujących moralny wymiar
przestrzeni społecznej – a w swej warstwie teoretyczno-normatywnej; 2)
podlegającym «krytyczno-racjonalnej falsyfikacji» (Popper) w konfrontacji z
doświadczeniem społecznym; tak pojęta praktycznie (z)realizowana «etyczność» podlega badaniu z zastosowaniem «współczynnika humanistycznego»
(Znaniecki), który pozwala uwzględniać podmiotowe udziały w jej
kształtowaniu i rozumieniu; podlega także wielopłaszczyznowemu
ulepszaniu, o ile uczestnictwo podmiotów w doświadczeniu moralnym staje
się rzeczywiście (samo)krytyczne”.
Więcej w: Wojciech Zieliński, Etyka stosowana, w: Słownik bioetyki, biopolityki i ekofilozofii, red. M.
Ciszek, Polskie Towarzystwo Filozoficzne, Warszawa 2008, s. 92.
chronione przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
poniedziałek, 26 maja 2014
Etyka stosowana
Etykiety:
Ciszek,
edukacja,
etyka,
filozofia,
Habermas,
metaetyka,
moralność,
nauka,
Popper,
socjologia,
zaproszenie do lektury,
ze słownika,
Zieliński,
Znaniecki
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz